Saturday 6 October 2012

SAHABAT SEJATI | Secebis Nasihat Imam Syafie

 Assalamualaikum .

Kita adalah sahabat kpd seorang sahabat.Begitu juga sbliknya.Sunyilah hidup ini tanpa seorng sahabat.Ada kalanya,sahabat orang pertama ditemui untuk b'kongsi segala rasa suka & duka

{Sahabat yang Baik}

" Aku mncintai sahabatku dgn segenap jiwa ragaku,seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku.Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yg tak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka.Jika itu aku dapatkan,aku akan berjanji setia padanya.


{Mecari Sahabat Setia Dalam Duka}

"Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka.Padahal hidupku sentiasa berputar-putar anatara suka-duka.Kalau duka melanda,aku sering bertanya.Siapakah yang sudi menjadi sahabatku? Di kala aku senang,sudah biasa bahawa banyak orang akan iri hati,namun bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan"

{Menghadapi Musuh}

"Ketika aku menjadi seorang pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki,hatiku lega,jiwaku ebas dari bara permusuhan.Ketika musuhku lewat di hadapanku,aku sentiasa menghormatinya.Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.Aku tampakkan keramahanku,kesopannanku dan rasa pershabatanku kepada orang2 yang kubenci,sebagaimana ku tampakkan hal itu kepada orang-orang yang ku cintai.Manusia adalah penyakit dan penyakit itu muncul apabila kita mendekati mereka.Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan sahabat."

{Mengasingkan Diri Lebih Baik Daripada Bergaul Dengan Orang Jahat}

"Bila tak kutemukan shabat-shabat yang takwa,lebih baik aku menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang-orang jahat.Duduklah sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah lebih menyenangkan daripada bersahabat dengan kawan-kawan yang mesti aku berwaspada"

{Pasang Surut Persahabatan} 

" Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik.Namun ketika musibah menimpaku,kudapatkan mereka tak ubahnya roda zaman yang tak mahu bershabat dengan keadaan.Jika hidupku berlumuran kebahagian,banyak orang iri hati,jika hidupku berselimut derita mereka bersorak-sorai."


{Rosakknya Keperibadian Seseorang}

"Dalam diri manusia itu ada dua macam potensi penipuan dan rayuan.Dua hal itu seperti duri jika dipegang dan ibarat bunga jika dipandang.Apabila engkau memerlukan prtolongan mereka ,bersikaplah bagai api yang dapat membakar duri-duri itu."

{Tempat Menggantungkan Harapan}

"Apabila engkau menginginkan kemuliaan orang-orang mulia,maka dekatlah orang yang sedang membangun rumah untuk Allah.Hanya orang yang jiwa mulia dapat menjaga nama baik dirinya dan selalu menghormati tamunya,baik ketika hidup mahupun setelah mati."




Thanks sudi bace !

No comments:

Post a Comment